- وکیلان
- مرکز مقالات
- اگر کارفرما بیمه رد نکند چه اقدامی باید کرد
اگر کارفرما بیمه رد نکند چه اقدامی باید کرد
خلاصه
1404/04/31
اگر کارفرما از بیمه کردن شما خودداری کند، شما چند راهکار قانونی برای پیگیری این موضوع دارید: **1. مذاکره و گفتگو:** * در ابتدا سعی کنید با کارفرما صحبت کنید و دلایل او را ب
اگر کارفرما از بیمه کردن شما خودداری کند، شما چند راهکار قانونی برای پیگیری این موضوع دارید:
**1. مذاکره و گفتگو:**
* در ابتدا سعی کنید با کارفرما صحبت کنید و دلایل او را برای عدم بیمه جویا شوید. شاید سوءتفاهمی وجود داشته باشد یا راه حلی برای این مشکل پیدا شود.
* به کارفرما یادآوری کنید که بیمه کردن کارگران و کارکنان، یک وظیفه قانونی است و عدم انجام آن، تبعات قانونی برای او خواهد داشت.
**2. ارسال اظهارنامه:**
* اگر مذاکره نتیجهای نداشت، یک اظهارنامه رسمی برای کارفرما ارسال کنید و در آن، خواستار انجام وظایف قانونی خود در قبال بیمه شوید. این اظهارنامه باید از طریق دفاتر اسناد رسمی ارسال شود و یک نسخه از آن را برای خود نگه دارید.
**3. شکایت به اداره کار:**
* در صورتی که کارفرما همچنان از بیمه کردن شما خودداری کند، میتوانید به اداره کار و رفاه اجتماعی محل کار خود شکایت کنید. برای این کار، باید مدارک و مستندات مربوط به استخدام خود، از جمله قرارداد کار (در صورت وجود)، فیش حقوقی و هر مدرک دیگری که نشان دهد در آنجا مشغول به کار هستید، را به همراه داشته باشید.
* اداره کار پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، رای خود را صادر خواهد کرد. در صورت محکوم شدن کارفرما، او موظف به پرداخت حق بیمه شما و همچنین جریمه خواهد بود.
**4. شکایت به سازمان تامین اجتماعی:**
* همچنین میتوانید مستقیماً به سازمان تامین اجتماعی شکایت کنید. سازمان تامین اجتماعی نیز میتواند کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه شما کند.
**مدارک مورد نیاز برای شکایت:**
* کپی شناسنامه و کارت ملی
* قرارداد کار (در صورت وجود)
* فیش حقوقی (در صورت وجود)
* مدارکی که نشان دهد شما در آنجا مشغول به کار هستید (مانند لیست حضور و غیاب، معرفینامه و غیره)
* اظهارنامه ارسالی به کارفرما (در صورت وجود)
**نکات مهم:**
* **مهلت شکایت:** برای شکایت به اداره کار، معمولاً مهلت محدودی وجود دارد (معمولاً 6 ماه از زمان عدم پرداخت حق بیمه). بنابراین، در اسرع وقت اقدام کنید.
* **اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی:** شما باید بتوانید ثابت کنید که رابطه کارگری و کارفرمایی با کارفرما دارید. هرچه مدارک و مستندات شما قویتر باشد، احتمال موفقیت شما در شکایت بیشتر خواهد بود.
* **مشاوره حقوقی:** قبل از هر اقدامی، بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا از حقوق خود آگاه شوید و بهترین راهکار را انتخاب کنید.
**تذکر:** کارفرما نمیتواند به دلیل شکایت شما از او، شما را اخراج کند. اخراج شما در این حالت، غیرقانونی خواهد بود و میتوانید بابت آن نیز شکایت کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.
**1. مذاکره و گفتگو:**
* در ابتدا سعی کنید با کارفرما صحبت کنید و دلایل او را برای عدم بیمه جویا شوید. شاید سوءتفاهمی وجود داشته باشد یا راه حلی برای این مشکل پیدا شود.
* به کارفرما یادآوری کنید که بیمه کردن کارگران و کارکنان، یک وظیفه قانونی است و عدم انجام آن، تبعات قانونی برای او خواهد داشت.
**2. ارسال اظهارنامه:**
* اگر مذاکره نتیجهای نداشت، یک اظهارنامه رسمی برای کارفرما ارسال کنید و در آن، خواستار انجام وظایف قانونی خود در قبال بیمه شوید. این اظهارنامه باید از طریق دفاتر اسناد رسمی ارسال شود و یک نسخه از آن را برای خود نگه دارید.
**3. شکایت به اداره کار:**
* در صورتی که کارفرما همچنان از بیمه کردن شما خودداری کند، میتوانید به اداره کار و رفاه اجتماعی محل کار خود شکایت کنید. برای این کار، باید مدارک و مستندات مربوط به استخدام خود، از جمله قرارداد کار (در صورت وجود)، فیش حقوقی و هر مدرک دیگری که نشان دهد در آنجا مشغول به کار هستید، را به همراه داشته باشید.
* اداره کار پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، رای خود را صادر خواهد کرد. در صورت محکوم شدن کارفرما، او موظف به پرداخت حق بیمه شما و همچنین جریمه خواهد بود.
**4. شکایت به سازمان تامین اجتماعی:**
* همچنین میتوانید مستقیماً به سازمان تامین اجتماعی شکایت کنید. سازمان تامین اجتماعی نیز میتواند کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه شما کند.
**مدارک مورد نیاز برای شکایت:**
* کپی شناسنامه و کارت ملی
* قرارداد کار (در صورت وجود)
* فیش حقوقی (در صورت وجود)
* مدارکی که نشان دهد شما در آنجا مشغول به کار هستید (مانند لیست حضور و غیاب، معرفینامه و غیره)
* اظهارنامه ارسالی به کارفرما (در صورت وجود)
**نکات مهم:**
* **مهلت شکایت:** برای شکایت به اداره کار، معمولاً مهلت محدودی وجود دارد (معمولاً 6 ماه از زمان عدم پرداخت حق بیمه). بنابراین، در اسرع وقت اقدام کنید.
* **اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی:** شما باید بتوانید ثابت کنید که رابطه کارگری و کارفرمایی با کارفرما دارید. هرچه مدارک و مستندات شما قویتر باشد، احتمال موفقیت شما در شکایت بیشتر خواهد بود.
* **مشاوره حقوقی:** قبل از هر اقدامی، بهتر است با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا از حقوق خود آگاه شوید و بهترین راهکار را انتخاب کنید.
**تذکر:** کارفرما نمیتواند به دلیل شکایت شما از او، شما را اخراج کند. اخراج شما در این حالت، غیرقانونی خواهد بود و میتوانید بابت آن نیز شکایت کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.
معرفی وکیل ها به ترتیب ستاره در سایت وکیلان
اگر شما هم وکیل یا موسسه حقوقی هستید و قصد معرفی خود در سایت وکیلان را دارید برای شروع روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «وکیلان» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن وکیل ها به ترتیب ستاره در سایت وکیلان
سایر مطالب آموزشی سایت وکیلان :
- چگونه میتوان حق بیمه را از کارفرما مطالبه کرد
- آیا کارفرما میتواند بدون دلیل کارگر را اخراج کند
- چگونه میتوان از کارفرما بابت حقوق معوقه شکایت کرد
- برای ثبت شکایت کیفری چه مدارکی لازم است
- اگر پدر بچه اجازه دیدار ندهد باید چکار کنم
- چگونه میتوان حق ملاقات با فرزند را گرفت
- آیا بدون وکیل میتوان در دادگاه شرکت کرد
- اگر تصادف منجر به جرح شود دیه چگونه محاسبه میشود
- چگونه میتوان مطالبه دیه کرد
- برای شکایت کلاهبرداری به کجا مراجعه کنم
- اگر کسی در فضای مجازی توهین کند چگونه شکایت کنم